Dagen då vägen tillbaka, om jag kommer tillbaka, skulle bli längre än någonsin... Del III




Över 20 mil hade nu tillbringats i ambulansen. Resan var jobbig men gick med tanke på omständigheterna bra. Morfinet i kroppen gjorde att jag bitvis låg i dvala under resan.
Jag blev snabbt omhändertagen när jag rullades in till Ullevåll universitetssjukhus. Klockan hade tickat iväg och jag hade över 12 timmar haft alla dessa stabiliteringsmadrasser runt mina skadade områden. Även här skickades jag in på röntgen för att sedan bli undersökt av läkare. Efter granskning av mina röntgenbilder togs beslutet att för tillfället gipsa mig. Operation skulle ske dagen efter då det behövdes fler läkare och förberedelser med speciellt material.


Läkaren började försiktigt knäppa loss skenorna och madrasserna på benet. Jag fick rent ut sagt panik och jag minns så väl hur jag om och om upprepade "nej, nej, nej, aj, aj, aj... jag vill sova, jag vill inte vara med om det här, låt mig sova, aj, aj, aj, aj, aj". Läkaren insåg att det trots allt var lämpligast med en narkos då jag haft smärta under så lång tid och som nu var för mig nästintill olidlig. Jag somnade sakta in och fick för en stund slippa känna smärtan som har ilat genom min kropp en hel dag. Läkaren la armen och benet tillrätta för att sedan stabilisera med gips. Efter gipsningen röntgades jag igen för att se att det såg så bra ut som det kunde, vilket jag antar att det gjorde.


Sakta började mina ögon öppnas men gång på gång slogs de ihop. Jag kände smärtan, jag såg gips på armen och benet och framför mig såg jag mamma, pappa och morfar. Morfar hade varit snäll och gjort mamma sällskap som ville åka till mig. Dom fick inte säga något till mig då man tydligen lätt kan få hallucinationer då man ligger halvvaken. Jag kommer bara ihåg hur jag la märke till det som betydde något för mig, att de fanns i min närhet, sen slöt jag ögonen igen.
Gång på gång kom sköterskor in för att se hur jag mådde, ge mig smärtstillande samt med hjälp av ultraljud undersöka hur mycket urin som fanns i blåsan. Efter några besök var jag tvungen att försöka kissa men utan framgång. Jag fick panik då de berättade att de var tvungna att sätta in en kateter. Efter många om och men fick de tillåtelse av mig på ett villkor, att de hämtade mamma. Så med mamma i handen satt de in en kateter vilket inte ens kändes.

Klockan var nu långt över midnatt... Så med en kisspåse hängandes, slang med syrgas i näsan, dropp och halva kroppen i gips fick jag en värmande godnatt puss av mamma och dagen då vägen tillbaka, om jag kommer tillbaka gick mot sitt slut...


Kommentarer
Postat av: Christoffer

Hej Erika.



En än gång jätte bra skrivet:)

Vad jag förstår så är du också från Mora eller, tänkte eftersom du läst tidningen?



Hoppas du fått en bra start på 2009 och god fortsättnig.

//Christoffer

2009-01-06 @ 14:15:28
URL: http://noddes.blogg.se/
Postat av: Emmis

Hej Gumman!

Gör så himla ont i mej varje gång jag tänker på vad du tvingas gå igenom, men jag vet att du om nån klarar de,du har "det" vännen. Å ända sen vi var små så har jag sett upp till dej, varje gång jag möter ett hinder så tänker jag på dej,din vilja å styrka har peppat mej sååå många gånger.

Pussar å Kramar Emelie

2009-01-06 @ 15:34:26
Postat av: Christoffer

Hej Erika.

Okey då är jag med:) Vilken åldersgrupp tillhör du?Tänkte om du vet vilka Maria Görlin eller Eva Svensson är? Tror dom också går i Östersund.



//Chris

2009-01-08 @ 12:20:43
URL: http://noddes.blogg.se/
Postat av: Anna Eriksson

Du kommer tillbaka Erika! Med den viljestyrkan du har och alltid har haft, som har gjort det möjligt för dig att om och om resa dig upp och om och om igen visa att du är en åkare av världsklass. Du om någon är stark nog och skidåkningen sitter i ryggmärgen, så när du väl står där vid startgrinden igen då vet alla att det blir åka av. Lycka till med allt gumman! kramar Anna

2009-01-16 @ 22:23:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0